Beestenboel, tegenslagen en luxe

17 december 2013

Dacht ik een lekker crackertje met chocopaste te smeren, zaten er allemaal mieren in, op en om de pot. Ik had er nog wel twee zakjes omheen gedaan, want ik heb het als eens eerder gehad met eten dat er allemaal mieren op zaten. Alles ont-miert en toen kon ik ontbijten. Ik pakte mijn campingbord en schrok mij helemaal de rambam! Een mega grote kakkerlak in mijn bord! AAAAAH!! Doodgemept met mijn allstars en naar buiten geveegd. Daar vrat de kip hem gelukzalig op. Opgeruimd staat netjes en de kip ook weer een fijn ontbijtje. Toen ik wilde tandenpoetsen, keek ik even goed toen ik de tandpasta erop deed, want het was toch al een beestenboel. En ja hoor, zat er een tor tussen! Gatverdarrie, eruit geschoten en toen fijn mijn tanden gepoetst. Wilde ik mijn mond spoelen, zwom er een mier in mijn water. Ik dacht toch echt dat ik ze allemaal te pakken had. Afijn, welkom in Afrika en lang leve alle beestjes, het valt mij nog alles mee dat er geen slangen en leeuwen hier in de jungle leven. Met kerst gaan we de kalkoenen opeten, ik kan niet wachten tot hun nek wordt omgedraaid! Ik schrik nog steeds elke ochtend om 4 uur wakker van ze. Dat wordt een feestmaal! Ze eten altijd rijst en fufu met kerst en ik heb voorgesteld om een pasta erbij te maken met tomatensaus. Vonden ze helemaal leuk. Dit keer geen zwanentoetje, zoals vorig jaar kerst (sorry Arjan). Deze week was het plan om voorlichtingen te geven en met de ‘gids’ Agyman mee te gaan, maar we hadden niks van hem gehoord en hij zou ons bellen om het schema door te geven. Hem gebeld, neemt hij niet op.. nou zit je dan met je goede gedrag. Tijd hebben we toen ingevuld om te zorgen voor het zoontje van de chief. Hij voelde heel warm aan en normaal gesproken is het echt een etterbak en nu was hij heel stilletjes. Malaria test afgenomen en ja hoor, deze bleek positief. Hij hoestte ook al sinds donderdag, temperatuur was 39 graden!! En de chief maar zeggen ,,he is allright.’’ Nou mooi niet, dus maar even naar de Kliniek gebracht en daar werd ie volgestopt met medicijnen. Annelies had hem al een half paracetamolletje gegeven en toen was een paar uur later zijn koorts gelukkig gezakt naar 37.1 graden.

Het weekend hadden we weer doorgebracht in Accra. Eerst heerlijk gekookt, gebakken aardappels, tonijn salade, gehakballen en stokbrood met kruidenboter. Rood wijntje erbij en een toetje toe. Smullen! Zaterdag was het plan om naar het strand te gaan, maar het was heel erg bewolkt en het begon te regenen. Dus zijn we gaan shoppen, wat vervelend. Heel gaaf ‘winkelcentrum’. Het heet Makola Market en bestaat uit allemaal verdiepingen met op elk hoekje, steegje en trappetje een kraampje. Het bestaat dus uit allemaal verdiepingen en als je dacht op de bagane grond te zijn en je keek bij de trap naar beneden, was er nog een etage onder en dat was eigenlijk de bagane grond. Echt een doolhof, maar super leuk om rond te kijken. Winkeltjes met make-up, echt allemaal rommel haha! Er stond zelfs een doosje met Chanel oogschaduw, geloof je het zelf!! Hahaha harstikke nep natuurlijk. Winkeltjes met sieraden, kleding, lappen stof, schoenen, nagelstudio’s en kapsalons. Een walhalla voor een vrouw. Mannendingen waren er niet echt.           In de avond heerlijk Italiaans gegeten, pizza hawaï (de ananas is gewoon te lekker hier) en een rood wijntje. Daarna met mijn volle buik naar een salsa party geweest, een klein concert van lokale muziek en nog even in een club geweest. Zondag de hele dag op het strand gelegen, echt heerlijk relaxen. De zee zag letterlijk zwart van de mensen. Het was zo warm dat iedereen in het water lag. We hadden even zin om een stuk te zwemmen, dus zochten een plek op waar iets minder mensen waren. Toen zeiden we iets in de richting van, eindelijk geen zwarte meer om ons heen en toen zei een man: heey Nederlandse meisjes. Hahaha… oeps hopelijk hoorde hij ons niet. Grappig om weer is Nederlands te praten tegen iemand anders dan Annelies. Hij vertelde dat hij hier was voor werk voor 4 dagen en ik vertelde dat ik in het weekend de luxe op zoek om vervolgens door de weeks de jungle te kunnen overbruggen. Hij begreep niet dat ik dat wilde, geen douche, wc, stromend water etc. Ik vind het juist heel goed om te ervaren en straks in Nederland weer alles te waarderen. De koelkast opentrekken en pakken wat je wilt. De kraan opendraaien en zonder zorgen je glas eronder te zetten. Wat een luxe leventje is Nederland eigenlijk.

1. Arjan:
    Hoi Rozan,

Volgens mij red jij je prima daar, zelfs met wat minder luxe...
    Alvast een hele fijne kerst, geniet van de kalkoen! En volgend jaar maar weer een zwanentoetje dan? ;-)

Gr. Arjan
  2. Shanna:
    Heee zussie,
    Wat een leuk verhaal! Lekker wakker worden zo met alle beestjes overal ;-) Volgende keer geen kakkerlak meer doodmaken he, krijg je er alleen maar meer voor terug hihi!
    Goed dat jullie voor het zoontje van de chief hadden gezorgd.
    Wel gek om te lezen dat Rozan (lees: de dierenliefhebster) blij is al er een kalkoen geslacht word, ik herinner mij nog allerlei gesprekken aan de eettafel hoe zielig het is voor dat ene beestje die wij aan het opeten waren :) Maar goed daar werd je dan ook niet elke ochtend wakker van om 04.00 uur haha!

Het toetje zullen wij inderdaad wel missen straks met kerst, word nu denk ik gewoon weer ouderwets vienetta ijs ;-) volgend jaar maar weer een zwaantje eten.

Ik zal nog steeds even mijn maten doorgeven, heb geen meetlint thuis, dus ik zal het wel even doen als ik in Anna Paulowna ben.

Heel veel succes weer met alles! Nog even en dan zie je je mannetje weer :)

Groetjes aan Annelies!

XXX je zustertje
  3. De Kuilmannetjes:
    18 december 2013
    Hoi Rozan, wij wensen je alvast fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar. Bijzonder om deze dagen daar te vieren maar je zult het thuisfront vast wel een beetje missen. Smakelijk eten van de kalkoen, enne gebakken miertjes en kakkerlakken kan ook altijd nog :) Veel plezier. Groetjes Richard, Margret, Jesse en Sabien
  4. Miranda:
    18 december 2013
    Hahaha moet lachen om kalkoen verhaal en dan verhaal van de zus...hihi en zit ke haar leuk!!Lekker makkelijk..veel plezier en kijk uit naar volgende verslag x
  5. Romy:
    23 december 2013
    Hi Rozan!!
    Fijne feestdagen en geniet van het reizen samen met Joey!
    Liefs, Romy
  6. Afra:
    25 december 2013
    Het mop. Gezellige kerst met je puppy met de naam "patiënt " . Haha hoe komen ze daar nou op. Eet smakelijk van de kalkoen. Ben je wel je wekkertje kwijt. We denken aan jullie.x